Hmpff! - Was haltet Ihr von POSA 3?

• HumeSikkins schrieb:

@Prof84
    Ich habe nur die ersten beiden Bände gelesen. Volume 1 fand ich ziemlich trocken. Volume 2 sehr interessant. Was steht denn so in Volume 3? Vom Inhaltsverzeichnis her hört sich das doch eigentlich recht spannend an.

Also ich habe mal die klassische Buchklappenübersicht abgetippt:

Resource Acquisition Patterns

The Lookup (21) pattern describes how to find and access resources, wheather local or distributed, by using a lookup service as a mediating instance.

The Lazy Acquisition (38) pattern defers resource acquisitions to the latest possible time during system execution in order to optimize resource use.

The Eager Acquisition (53) pattern describes how run-time acquisition of resources can be made predictable and fast by eagerly acquiring and initializing resources before their actual use.

The Partial Acquisition (66) pattern describes how to optimize resource management by breaking up acquisition of a resource into multiple stages. Each stage aquires part of the resources, dependent upon system constraints such as available memory and availability of other resources.

Resource Lifecycle Patterns

The Caching (83) pattern describes how to avoid expensive re-acquisition of resources by not releasing the resources immediately after use. The resources retain their identity, are kept in some fast-access storage, and are re-used to avoid having to acquire them again.

The Pooling (97) pattern describes how expensive acquisition and release of resources can be avoid by recycling resources that are no longer needed. Once the resources are recycled and pooled, they lose their indentity and state.

The Coordinator (111) pattern describes how to maintain system consistency by coordinating the completion of tasks involving multiple participants, each of which can can include a resource, a resource user and a resource provider. The pattern presents a solution such that in a task involving multiple participants, either the work done by all of the participants is completed or none are. This ensure that the system always stays in a consistent state.

The Resource Lifecycle Manager (128) pattern decouples the management of the lifecycle of resources from their use by introducing a separate Resource Lifecycle Manager, whose sole responsibility is to manage and maintain the resources of an application.

Resource Release Patterns
    The Leasing (149) pattern simplifies resource release by associating time-based leases with resources when they are acquired. The resources are automatically released when to leases expire and are not reviewed.

The Evictor (168) pattern describes how and when to release resources to optimize resource management. The pattern allows different strategies to be configured to determine automatically which resources should be released, as well as when those resources should be released.

Also ich finde das Buch zu high-leveled. Dieses Male auch wesentlich mehr Textbeschreibung als in POSA 1 und 2. Ich kann irgendwie nicht soviel mit den Buch anfangen. Mag vielleicht daran liegen, dass ich zuviel in den Bereichen Anforderungs-, Prozess-, Projekt-, Supplier-Chain-Mangement, DWH, Enterprise Architekturen und SOA gemacht habe, um auf den Sender noch einigermassen sensibilisiert zu sein.

Betreffend Patterns habe ich das gerade im Auge:

Enterprise Integration Patterns | ISBN: 0321200683 und Patterns of Enterprise Application Architecture | ISBN: 0321127420

Aber auch www.hillside.net ist immer ein Erlebnis.
    Erik Evans kann ich auch nur dringend empfehlen:
    Domain-driven Design | ISBN: 0321125215

• Thanks. Kann mir gut vorstellen, dass die Patterns recht trivial werden, wenn man von einem zu hohen Abstraktionslevel ran geht.

Prof84 schrieb:

The Evictor (168) pattern describes how and when to release resources to optimize resource management. The pattern allows different strategies to be configured to determine automatically which resources should be released, as well as when those resources should be released.

Das Evictor-Pattern ist wohl nirgends so gut beschrieben wie in "Advanced CORBA Programming with C++" von Henning und Vinoski.

Prof84 schrieb:

Betreffend Patterns habe ich das gerade im Auge:

Enterprise Integration Patterns | ISBN: 0321200683 und Patterns of Enterprise Application Architecture | ISBN: 0321127420

Kenne ich beide nicht, allerdings ist Enterprise für mich auch ein Schiff der Sternenflotte 😉

Prof84 schrieb:

Aber auch www.hillside.net ist immer ein Erlebnis.
    Erik Evans kann ich auch nur dringend empfehlen:
    Domain-driven Design | ISBN: 0321125215

Diesen beiden Empfehlungen kann ich mich uneingeschränkt anschließen.

• HumeSikkins schrieb:

Das Evictor-Pattern ist wohl nirgends so gut beschrieben wie in "Advanced CORBA Programming with C++" von Henning und Vinoski.

Dito! Das Evictor Pattern ist fester Bestandteil von CORBA. Bin draufgekommen über eine Anfrage hier vor drei Jahren.

HumeSikkins schrieb:

Kenne ich beide nicht, allerdings ist Enterprise für mich auch ein Schiff der Sternenflotte 😉

Hmmm...
    http://dict.leo.org/ende?lp=ende&lang=de&searchLoc=0&cmpType=relaxed&sectHdr=on&spellToler=on&search=enterprise&relink=on

• Anmerkung schrieb:

Diese Phrase mit Neid und Bewunderung kommt auch nur von unbeliebten Leuten wie TGGC ^^

Falsch. Von bewunderten Leuten. f'`8k

Autocogito

Gruß, TGGC (\-/ has leading)

• Wie sehen solche High Level pattern aus?

zB Lazy Acquisition

Steht da irgendwas wissenswertes dabei oder einfach nur: "Tue die Daten nur dann laden wenn wirklich noetig. Verwende dazu moeglicherweise einen Proxy."

oder wie muss ich das verstehen?

• HumeSikkins schrieb:

@Prof84
    Ich habe nur die ersten beiden Bände gelesen. Volume 1 fand ich ziemlich trocken. Volume 2 sehr interessant. Was steht denn so in Volume 3? Vom Inhaltsverzeichnis her hört sich das doch eigentlich recht spannend an.

Sorry das ich den Thread wieder ausgrabe aber ich hab eine Frage: Bauen die Bücher aufeinander auf oder kann ich auch mit Volume 2 einsteigen?

• Konrad schrieb:

HumeSikkins schrieb:

@Prof84

Sorry das ich den Thread wieder ausgrabe aber ich hab eine Frage: Bauen die Bücher aufeinander auf oder kann ich auch mit Volume 2 einsteigen?

Du kannst problemlos gleich mit Volume 2 einsteigen. Die Bücher sind in sich geschlossen.

• Hallo!

Tschudigt, dass ich den alten Thread rauskrame. Hat hier jemand das Buch schon gelesen?

Security patterns | ISBN: 0470858842

cu
    P84

• Versucht man jetzt alles in Patterns zu beschreiben, damit auch die nicht so kreativen was kennen und damit was bauen können?

Anmelden zum Antworten